Jumaat, 1 Julai 2011

Betul Ke Kita Beri Salam??

Assalamualaikum....

Hari Nie Aku Ditakdirkan Sihat.Hari Nie Dapat Pergi Sekolah..Balik Singgah Masjid..Nak Solat Jumaat...Balik Bukak Komputer Pastu Bukak Blog....Ahakssssss......

Gambar Ehsan Dari Blog http://badar-betty.blogspot.com

""Betul Ke Kita Beri Salam??""

Kat Atas Tu Ade Gambar Dengan Tajuk Nak Aku Postkan Kat Sini...Kenapa Aku Nak Postkan Tajuk Tersebut???...Nanti Aku Citerkan....

Satu Hari Yang Lalu (Cehhh..Macam Ayat Budak-Budak)...Aku Dapat Terima E-Mel Dari Member Aku...Maaf E-mel Tersebut aku Terpaksa Dirahsiakan....Demi Security..Kahkahkahkahkah..

Apa Yang Terkandung Dalam E-mel Tersebut??


Assalamualaikum..


Maaf ainul menganggu..aku nak mintak ko tolong kongsi kan benda ini kepada rakan-rakan kita yang beragama islam.kalo boleh..orang yang ko tak kenal (orang islam) ko sharekan sekali...

TQ....

Antaranya tentang bab memberi salam. Baginda memberi salam dgn lafaz
"assalamualaikum" dan menjawab salam dari para sahabat dgn salam yg
penuh "waalaikumussalam warahmatulallahhi wabarakatuh"

Beri salam - "assalamualaikum"
Jawab salam - "waalaikumussalam warahmatulallah hi wabarakatuh"

Apabila kira berkirim salam pada org lain, hendaklah kita berkata
: "Kirim salam assalamualaikum pada ZIZAH ye" contoh lerr...
Bukannya : "Kirim salam kat ZIZAH ye"

Dan bukannya "Kirim salam maut" statement ini adalah berdosa, walaupun
sekadar gurauan!

"Akum = Avde Kokhavim U Mazzalot" - Maksud singkatan " A'kum"

Untuk renungan bersama :

Janganlah kita menggantikan perkataan "Assalamualaikum" dengan "A'kum"
dalam sms atau apa sekalipu melalui tulisan. Jika perkataan
Assalamualaikum itu panjang, maka hendaklah kita ganti dengan perkataan
"As Salam" iaitu sama makna dengan Assalamualaikum.


Sesama lah kita memberitahu member-member yang selalu sangat guna
shortform A'kum dalam sms ataupun email. Perkataan 'AKUM' adalah gelaran
untuk orang-orang
Yahudi untuk orang-orang bukan yahudi yang bermaksud 'BINATANG' dalam
Bahasa Ibrani.

Ia singkatan daripada perkataan 'Avde Kokhavim U Mazzalot' yang
bermaksud 'HAMBA-HAMBA BINATANG DAN ORANG-ORANG SESAT'.


Mulai sekarang jika ada orang hantar shortform "A'kum", kita ingatkan
dia guna "As Salam" kerana salam ialah dari perkataan Assalamualaikum.


Sharing is caring.....kalau ada kemuskilan sila lah berjumpa yg pakar dlm
bidang ni...yeh :P

Aku Tak Nak Cakap Banyak..Korang Baca Dan renung-renungkan lah eak..Ok.. :)

P/S::Aku Pun Dah Kena..Insyaallah Aku Kena Ubah Diri Aku Mulai Dari Sekarang...

0 Responden:

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Share

Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites More